Olej w samochodzie jest jednym z najistotniejszych elementów
eksploatacji. To od niego zależy żywotność silnika. Używając olejów słabej jakości, możemy doprowadzić do uszkodzenia silnika. Naprawa czy remont silnika są bardzo kosztowne. Nie warto więc oszczędzać na oleju. Tak samo nie wystarczy go tylko zmieniać. Bardzo istotnie jest dobranie odpowiedniego oleju do naszego samochodu. Im lepiej będziemy dbać o nasz samochód, tym dłużej może działać bezawaryjnie. Jednak czym się kierować przy doborze oleju? Jaki olej wybrać?

Aby prawidłowo dobrać olej silnikowy, musimy znać specyfikacje jakościowe oraz lepkość oleju, jaką zaleca producent samochodu. Lepkość określa płynięcia jednej warstwy oleju po drugiej – im bardziej lepki, tym wolniejszy przepływ. Najprościej można to opisać, że im niższa wartość lepkości oleju tym jest on rzadszy. Im wyższa, tym olej jest gęstszy. Dla ułatwienia określania lepkości oleju silnikowego SEA (Society of Automotive Engineers, czyli Stowarzyszenie inżynierów amerykańskiego przemysłu samochodowego) stworzyło skalę lepkości oleju. Zaczynając od 0 do 60, gdzie wartość 0 oznacza najrzadszy, 60 najgęstszy. Na każdym opakowaniu z olejem silnikowy znajdziemy oznaczenie. Przykładowo 5W/30, 10W/40. Natomiast pierwsza cyfra oznacza przydatność oleju w niskich temperaturach. Im niższa wartość, tym olej silnikowy lepiej da sobie radę przy niskich temperaturach. Dla przykładu symbol 0W oznacza, że olej silnikowy pozwala uruchomić silnik przy –35ºC. Oleje każdej kolejnej klasy (np. 5W, 10W, 15W itd.) umożliwiają uruchomienie silnika przy temperaturze o 5ºC wyższej. Liczba umieszczona po literze „W” jest to parametr, który określa lepkość oleju przy wysokich temperaturach. Najczęściej zalecane przez producentów samochodów są oleje o lepkości 40. Przykładowo 10W/40. Produkty o niższej lepkości, przykładowo 0W/30 będą przeznaczone do współczesnych, ciasno spasowanych silników. Niska lepkość oznacza, że przy wysokich temperaturach olej jest rzadki. Opory podczas pracy silnika będą mniejsze. Dlatego też oleje tego typu są energooszczędne. Z drugiej strony takich olejów nie wolno stosować w samochodach sportowych. Nie zapewnią im wystarczającej ochrony. Przy samochodach z tej kategorii najlepiej będą się spisywać oleje o najwyższej lepkości w wysokich temperaturach. Przykładowo 5W/50, 10W/60.

Aktualnie przy zakupie opakowania z olejem silnikowym, możemy zauważyć jeszcze dwie specyfikacje jakościowe. API (Amerykański Instytut Naftowy) lub ACEA (Zrzeszenie Europejskich Producentów Pojazdów). Bardzo często producenci silników mają swoje wewnętrzne normy, określające konkretne parametry oleju. Tu za przykład może nam posłużyć grupa Volkswagena. Normy stosowane przez producentów silników są o wiele bardziej rygorystyczne niż normy API czy ACEA. Specyfikacja API określa kategorie olejów za pomocą dwóch liter. Pierwsza to oznaczenie, do jakiego rodzaju silnika jest dany olej przeznaczony. Silniki benzynowe oznaczane są literą „S”, natomiast diesle „C”. Druga litera oznacza jakość oleju. W dieslach są stosowane litery od A do F. W jednostkach benzynowych od A do M. Im dalsza litera alfabetu, tym lepszy jakościowo olej silnikowy. Współczesne oleje nie mają problemu z wypełnieniem najwyższych wymagań klasyfikacji API. Przy wyborze oleju do nowoczesnych silników powinniśmy się kierować specyfikacją ACEA. ACEA również określa oddzielnie parametry dla silników benzynowych i diesli. Silniki benzynowe są oznaczane literą „A”, diesle „B”. Istnieje jeszcze jedna kategoria, która jest określana literą „C”. Jest ona przeznaczona dla samochodów osobowych z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi z dodatkowym systemem oczyszczania spalin (filtrami cząstek stałych). W dzisiejszych czasach bez problemu większość olejów możemy stosować zarówno do silników benzynowych, jak i wysokoprężnych. Jednak do samochodów z silnikami diesla z filtrem cząstek stałych dedykowane są specjalne oleje wykonane w technologii niskopopiołowej. Jeśli posiadasz samochód z takim właśnie filtrem, olej w nim stosowany musi spełniać normę C1, C2 lub C3 klasyfikacji ACEA. Przy czym warto pamiętać, że najmniej popiołów, które będą zapychać filtr mają oleje o klasie C1. Niestety nie w każdym silniku diesla można zastosować olej z tą specyfikacją. Warto zapoznać się z zaleceniami producenta.

Podczas doboru oleju mamy wiele ułatwień, oznaczenia na opakowaniach oleju wiele nam mogą powiedzieć. Przed samym zakupem warto zapoznać się ze specyfikacją znajdującą się w książce serwisowej. Olej jest bardzo istotny w żywotności samochodu, musimy być pewni co wlewamy do swojego samochodu.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here